Nathan van Munster

Oriënteren en begrijpen

Voor het vak Human Computer Interaction moesten we een website ontwerpen voor een tas die mensen zelf konden personaliseren naar hun voorkeuren. Dit betekend dat je ontzettend veel verschillende opties en mogelijkheden moet toevoegen aan jouw schermen. De challenge lag hem vooral in het gebruik van verschillende soorten buttons, forms en design patterns. Het doel van Human Computer Interaction is om technologie zo te ontwerpen dat het een gebruiksvriendelijke, toegankelijke en effectieve ervaring creëert. Hierbij wordt gekeken naar de gebruikers ervaring (UX) , Interface ontwerp en Menselijke factoren.

Verbeelden en conceptualiseren

Bij het ontwerpen van de site voor de Inventive bag ben ik begonnen met schetsen op papier. Ik merkte als snel dat het best ingewikkeld is en dan je aan erg veel verschillende dingen moet denken voor een effectieve en efficiënte website. Het idee van de tas is dat de gebruiker deze geheel zelf kan personaliseren op jouw website. Ik heb veel moeten gummen en veranderen omdat je gaanderweg steeds een betere manier vind om de ontwerp opties weer te geven. In deze fase van het ontwerp proces hoeft het nog niet allemaal perfect en is het eigenlijk vooral belangrijk dat je zo veel mogelijk uitprobeerd.

Prototype en uitwerken

Na het verbeelden en conceptualiseren komt het maken van het prototype. Ik vind dit deel van een opdracht meestal het leukst omdat je echt aan de slag gaat met je ideeën. Het is bij deze fase van belang dat je blijft itereren. Bij dit project deden we dit door middel van feedback van medestudenten en de docent. In de afbeeldingen hieronder kan je het eindproduct van mijn ontworpen site zien. Helemaal onder aan deze pagina is een knop naar het miro bord waar het gehele proces van deze opdracht te zien is.

Evalueren

Na het uitwerken van je prototype is het belangrijk om evalueren op je eindresultaat. Dit deden we door middel van een feedbackgesprek en een beoordelingsgesprek. Het is erg belangrijk dat je de feedback na een beoordeling mee neemt om er nog eens goed naar te kijken. Zo weet je wat je kan verbeteren en ontwikkel je jezelf als grafisch ontwerper.

Het proces